Deklaracja dostępności
1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej w Świdniku (Niepodległości 13, 21-040 Świdnik, tel: 81 751-28-04, email: mpbp@bibliotekaswidnik.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej w Świdniku.
2. Data publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2011-09-01.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2018-05-04.
3. Dane kontaktowe
W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Łukasz Groszek, e-mail: informatyk@bibliotekaswidnik.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu 512777553. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.
4. Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu poniższych niezgodności lub wyłączeń.
- Niektóre dokumenty opublikowane na stronie mogą niedostępne, ponieważ pochodzą z różnych źródeł.
- Brak opisów alternatywnych i tytułów dla części zdjęć i obrazków (z powodu zautomatyzowanego sposobu wstawiania galerii zdjęć w naszych artykułach-obrazy całej galerii posiadają taki sam tekst alternatywny, wymuszony przez stosowany przez nas komponent wstawiający grafiki).
- Zamieszczane przez nas filmy multimedialne nie posiadają audiodeskrypcji.
- Zamieszczone przez nas na stronie publikacje w formacie plików PDF mogą nie być dostępne cyfrowo w całości.
Wyłączenia:
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności
Zauważone problemy
Mimo naszych wysiłków, aby spełnić jak najlepiej spełnić wszystkie wymagania na poziomie AA, może się zdarzyć, że na niektórych stronach pojawią się różne usterki.
W szczególności mogą one dotyczyć:
- Nagłówki i etykiety. Nagłówki muszą być prawidłowo zagnieżdżone. Nasza witryna obsługiwana jest przez system zarządzania treścią, który automatycznie generuje niekiedy niepoprawnie zagnieżdżone nagłówki. Staramy się na bieżąco kontrolować takie sytuacje, ale bardzo możliwe, że nie wychwyciliśmy wszystkich przypadków.
- Treść nietekstowa (poziom A). Niepotrzebnie powtórzona treść odnośnika w opisie alternatywnym ikony. Podobnie jak w poprzednim przypadku, źródłem usterki jest automatycznie generowany opis alternatywny. Systematycznie poprawiamy kod stosowanego oprogramowania, aby wyeliminować wszystkie takie sytuacje.
Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:
- podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
- możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
- uporządkowana przejrzysta mapa strony,
- artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
- treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
- strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.
5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania
Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-03-28. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Raport o stanie zapewnienia dostępności:
6. Informacje na temat procedury
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
7. Skróty klawiaturowe
Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.8. Dostępność architektoniczna
- Budynek Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej, ul. Niepodległości 13, 21-040 Świdnik:
W MediaStrefie osobom z dysfunkcją wzroku udostępniamy na życzenie specjalne urządzenie-CZYTAK do odtwarzania książek mówionych, zapisanych na karcie pamięci wraz ze zbiorem ponad 2200 tytułów możliwych do odtworzenia (szczegóły tutaj).
Filia nr 3 jest nieczynna do odwołania.
Filia jest Biblioteką zlokalizowanym w Szpitalu Miejskim w Świdniku (al. Lotników Polskich 18) i obsługuje przede wszystkim pacjentów i personel szpitala. Biblioteka szpitalna mieści się w piwnicy SP ZOZ w Świdniku (szpital 5 poziomowy). Wejście główne do budynku posiada podjazd dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Korytarze i hol (na każdym piętrze) umożliwiają komunikację i swobodne poruszanie się osób niepełnosprawnych. Do pomieszczeń biblioteki prowadzą dwie drogi: klatka schodowa oraz windy. Na każdym piętrze jest toaleta z ogólnym dostępem i kabinami przystosowanymi dla osób niepełnosprawnych. Budynek posiada parking dla petentów z wydzielonym miejscem parkingowym dla osób niepełnosprawnych. Nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego. W budynku nie zastosowano urządzeń i innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących.
9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami
Na terenie budynków biblioteki istnieje możliwość poruszania się z psem przewodnikiem.
Nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
10. Informacje dodatkowe
Do końca 2021 roku strona internetowa zostanie w pełni dostosowana do wymagań prawnych.
Ułatwienia naszego serwisu:
1. Kompatybilność
Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych, takie jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA. Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury, jak i myszki.
2. Wygląd
Układ graficzny serwisu jest w całości opisany przez arkusze stylów kaskadowych (CSS). Ale nawet jeżeli Twoja przeglądarka lub urządzenie, którym odczytujesz strony internetowe nie wspiera CSS w ogóle, cała zawartość każdej strony jest nadal łatwa do odczytania.
Na stronach serwisu używane są tylko względne rozmiary czcionek kompatybilnych z ustawieniami opcji „rozmiar tekstu” w przeglądarkach graficznych.
3. Korzystanie z klawiatury i skrótów klawiaturowych
Na wszystkich stronach można się posłużyć klawiszem TAB, aby wywołać menu umożliwiające pominięcie niektórych elementów strony i przeskoczenie do wybranego obszaru strony (tj. deklaracji dostępności, klauzuli informacyjnej, aktualności i katalogu online).
Klawisz TAB umożliwia przemieszczanie się po wszystkich aktywnych elementach strony, a kombinacja klawiszy Shift=TAB przemieszczanie się w odwrotnym kierunku.
Świadomie zrezygnowaliśmy z możliwości szerszego zastosowania skrótów klawiaturowe, aby uniknąć konfliktów z technologiami asystującymi (np. czytnikami ekranów), systemem lub aplikacjami użytkowników. Niemniej, wszystkie strony serwisu mają zdefiniowanych sześć klawiszy skrótów:
- Klawisz 1 - Strona główna
- Klawisz 3 - Menu serwisu (Spis zawartości)
- Klawisz 4 - Wyszukiwanie
- Klawisz 8 - Warunki użytkowania
- Klawisz 9 - Kontakt z wydawcą
- Klawisz 0 - Deklaracja dostępności
W systemie Windows najczęściej wywołuje się je w kombinacji z klawiszem ALT, a w systemie Macintosh z klawiszem CMD. W niektórych przeglądarkach (np. w Firefox) wystarczy nacisnąć daną kombinację klawiszy, w innych (np. Internet Explorer) wymagane jest jeszcze naciśnięcie klawisza Enter. Zdarzają się także przypadki bardziej skomplikowane - np. w przeglądarce Opera aktywacja skrótu następuje przez naciśnięcie Shift + Esc i dopiero potem odpowiedniego klawisza dostępu.
Odnośniki
Teksty odnośników są dobrane w taki sposób, aby w miarę możliwości były zrozumiałe nawet poza kontekstem zdania, w którym występują. Wiele łączy zawiera atrybut title opisujący dany odnośnik bardziej szczegółowo, chyba że tekst łącza sam w sobie już dokładnie opisuje dokument docelowy (tak jak np. tytuł artykułu).
Obrazki
Zdecydowana większość obrazków i grafik prezentacyjnych zawiera opisy alternatywne. Obrazki czysto dekoracyjne mogą zawierać pusty atrybut alt. Staramy się, aby złożone grafiki są opisywane w treści strony, tak aby ich znaczenie było jasne również dla osób, które nie mogą zobaczyć obrazów.
Udogodnienia
Serwis jest wyposażony w udogodnienia ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:
- przełącznik zmiany rozmiaru czcionki
- przełączniki zmiany kontrastu
- przełącznik zmiany układu strony
- przełącznik zmiany na „tryb nocny”